Utvikling er ikke ensbetydende med å lykkes

Postet av Lagleder Fellesbruker den 14. Nov 2016

Det er ingen tvil om at laget vårt er veldig ustabilt. Og det er bra. Vi har mange spillere som er i utvikling. Det betyr at de lærer seg nye ting. I en læringsprosess vil ferdighetene fortsatt være ustabile. Vi holder på å jobbe med ulike former for vurderingsspill. I angrep har alle ballmottakere 3 til 4 vurderinger som skal tas på et brøkdels sekund. Det er mange rom for feilvalg. I vårt dynamiske 6:0 kan vi i det ene øyeblikket stå i et tradisjonelt 6:0 for så i neste øyeblikk å være i en slags 3:2:1 variant. Spillerne skal gjøre egne vurderinger og opptre situasjonsbetinget.

Så hvis dette er så fordømt ustabilt, hvorfor holder vi på med det da? Hvorfor ikke gjøre ting enklere, hvis det gir et bedre resultat? Svaret er enkelt, vi trener ikke for å vinne kamper i 3 div. Vi ønsker å utvikle spillere og laget til et høyere nivå. Vi utdanner våre utøvere til topphåndballens arbeidskrav. Det er dette som ligger til grunn for at vi hele tiden har sagt at vi kommer til å svinge mye i prestasjonene og at vi ikke kommer til å være med å kjempe om en opprykksplass i år.

Så betyr ikke det at vi går rundt og gir blaffen i hvordan det går. Når vi taper blir vi forbannet, lei oss, flau og oppgitt. Vi legger ned mye arbeid i å bli god, da er det tungt å tape. Og vi skal være tøffe nok til å anerkjenne det. Det er bare tull å forsøke å late som en er så tøff at en ikke kan vise følelser. Følelser styrer handlinger. Legger man lokk på følelsene mister man samtidig handlingsrom. For når vi går på et tap, så er vi opptatt av å snu skuffelsen og sinnet, til kamplyst. Vi skal jobbe knallhardt videre for å unngå å havne i samme situasjon flere ganger. Vi skal lære av våre feil og komme styrket ut av det.

I dag lykkes vi ikke med så mye. Vi kommer til en del gode muligheter, men klarer ikke å omsette dem i mål. Kampen preges av mange tekniske feil. Utover i første omgang havner vi noen mål bak. I andre omgang klarer vi aldri å hente inn Godøys ledelse. For oss var dette en helsvart kamp, men vi skal passe på å gi Godøy honnør. Det var de som gjorde at vi ikke lyktes. De har et ungt lag som sikkert også vil være i fin utvikling utover sesongen. Det blir spennende å se om vi klarer å opptre mer som vi ønsker når vi møter dem neste gang.