​Måtte jobbe hardt for poengene mot Flå

Postet av Lagleder Fellesbruker den 10. Des 2016

Det var en noe merkelig opptakt til denne kampen. Asgeir Hatlen vet hvordan han bruker snakketøyet :-) Ut av det blå foreslår han i dagens Trønderbladet at klubbene burde ha slått seg sammen. Dette er selvsagt helt uaktuelt og har heller aldri vært drøftet på klubbnivå. Mulig dette var et taktisk utspill fra Hatlen for å få oss til å fokusere på andre ting enn kampen, eller så så han bare sitt snitt til å dra igang en debatt. Uansett så lyktes han med å klistre Flå på praktisk talt hele sportsdelen i avisa. Så selv om vi ikke synes sammenslåing er en god ide, må vi applaudere mediestuntet :-)

Selv om det skiller litt på tabellen er dette en kunstig forskjell. Flå har mange færre kamper enn resten. De har de et lag med mange gode spillere, som også har slått topplag denne sesongen.

Vi syntes vi kom godt i gang defensivt og presset fram advarsel om passivt spill. Det var tydelig at Flå ønsket å dra ned tempoet i kampen. Vi var ikke så fornøyd med at det ble tillatt, men slik er det noen ganger. Flå lyktes godt med denne strategien og vi kom noen mål bakpå. Inn mot pause klarte vi å få kontakt og lå kun et mål bak.

I andre omgang kom vi på ny et par mål bak. Jentene lot seg derimot ikke stresse. Midtveis i omgangen fikk vi noen kjappe kontringer og med ett var vi i føringen. Vi hadde tidvis trøbbel med overgangsspillet til Flå. Det at de lyktes med dette spillet ble ironisk nok til slutt deres akilleshæl. På slutten ble de for monotone, slik at vi fikk justert oss. Gjennom å kjøre samme spillet mange ganger på rad, kunne vi gradvis gjøre de endringene vi trengte. Dermed klarte vi å stoppe dem og med et par mål foran kunne vi roe ned og styre kampen.

Det ble derimot litt mer spennende enn det vi hadde tenkt. Flå fikk straffekast på stillingen 24-22 til oss. De scorte og vi hadde ballen med 25 sekunder igjen. Vi hadde timeouten igjen og spillerne ble gjort oppmerksomme på at vi skulle bruke den, slik at de ikke skulle angripe for tidlig. Vi tok aldri timeouten fordi det kan være et tveegget sverd. Vi får ro, men motstanderen kan også få tid til å organisere seg i mann-mann spill. Da kan en lett miste ballen. I og med at Flå ikke presset oss lot vi klokka bare tikke ut.

Dette var virkelig en sliteseier og ekstra deilig når vi nå går inn i en litt lengre treningsperiode igjen. Vi er godt fornøyd med at vi ikke har hverken kontra imot eller at vi mister returer. Vi har hele tiden hatt fokus på at dette er situasjoner som avgjør kamper. I dag går vi i pluss på disse situasjonene, og vinner med ett mål.

Vi må gi honnør til Flå som presset oss hardt i dag. De kommer helt sikkert til å klatre på tabellen utover sesongen. Vi takker alle som tok turen for å se en tett og fin match, til tross for at det bare var et 3 div oppgjør ;-)