​To knallsterke seire for D3

Postet av Lagleder Fellesbruker den 12. Mar 2017

I helga spilte damelaget to kamper mot to gode lag. På lørdag møtte vi serieleder Bergsøy og på søndag Volda sitt andrelag.

Bergsøy er et lag som passer vår spillestil godt. De har et jevnt godt lag som er godt skolerte på basisferdigheter. De gjør ikke så mye fancy, men jobber godt i duellspillet og står sammen og hjelper hverandre bakover. Det er denne kombinasjonen som har ført dem helt til topps i divisjonen. De møtte oss i sitt sedvanlige 5:1 forsvar. Spill mot 5:1 er noe vi har jobbet mye med i andre halvdel av sesongen. Vi løser det fint og klarer å variere oppstartene godt, slik at Bergsøy ikke klarer å finne mottrekk. Det førte til at de måtte legge ned i 6:0. Da fikk vi enda mer rom for skytterne våre. Bakover på banen slet vi litt i starten med avstandene i duellspillet og Bergsøy kom til flere gode muligheter. Helt bakerst hos oss redebuterte Eva i mål (tilbake etter utlån til Orkanger) og stengte buret. Det holdt oss inne i matchen helt til vi fikk bedre kontroll i duellene. Utover omgangen fikk vi også igang kontringsspillet vårt og kunne gå til pause med ledelsen 18-12.

I pausen hadde vi fokus på å gå ut å fighte for å vinne omgangen. Vi trenger å bli tøffere i forhold til å drepe kamper. Det er flott å tenke utvikling og prosesser, men kjernen i idrettsaktivitet, i motsetning til trim og fritidsaktivitet, er konkurranseelementet. I idrett handler det om å vinne, og skal vi opp en divisjon til neste sesong, så må vi bli komfortable med det arbeidskravet. Kamper skal vinnes!

Det tok litt tid før vi klarte å komme inn i flyten igjen. Bergsøy startet sterkt, men vi brettet opp ermene og brukte fysikken vår. Det virket som Bergsøy ble slitne og da løsnet samtidig kontringsspillet vårt. Vi slo serielederen 33-23 og åpnet dermed døra for Træff. Bergsøy og Træff har avgitt like mange poeng og er helt lik på innbyrdes oppgjør. Da vil målforskjellen totalt avgjøre rekkefølgen. Vi har tatt tydelige steg i rett retning i løpet av sesongen. Ekstra gledelig er det at det er flere som melder seg på. Janne på høyrekanten har hatt fantastisk fin utvikling de siste 2 månedene. Det gir oss en ny dimensjon. I dag scorte hun 4 mål og gjorde en god jobb i forsvar. Marie har også utvidet repertoaret sitt, og har utviklet god kapasitet til å gå utover i banen. Dette gjør at høyresiden vår blir mindre sentrerte. To nye debutanter fikk komme inn å spille noen minutter. Sara og Tiril fra J01 kom inn og fikk kjenne at de absolutt er klar for seniorspill. Sara noterte seg for sin første scoring.

På søndag møtte vi Volda 2. Her var vi veldig gira på å revansjere tapet på bortebane. I bortekampen slet vi mye med distanseskuddene. I så måte forventet vi at Volda skulle bli en vanskeligere motstander enn Bergsøy. Vi ble litt tatt på senga over at Volda møtte oss i et aggressivt 321 forsvar. De var flinke og presset fram tekniske feil, og kontret oss i senk. Vi lot oss ikke stresse og godt anført av vår playmaker Ane Hjulstad Bagøyen klarte vi å tvinge Volda ned i 6:0. Også i dag fikk vi igang kontringsspillet utover omgangen. I dag var vi enda mer tydelig og bestemt i denne fasen. Bakover var vi tøffe i duellspillet. Etter 4-5 min hadde Volda scoret 4 mål. De neste 25 minuttene scorte de bare 5 mål. Det er vi godt fornøyd med. Vi skal heller ikke underslå det faktum at en trist skade hos Volda trolig bidro til dette. Vi hadde store utfordringer med å stoppe Voldas fintesterke midtback. Dessverre fikk hun en kneskade midtveis i første omgang. Vi håper så ikke er tilfelle, men det var en typisk situasjon der korsbåndet ryker. Hun ble hentet med ambulanse, men vi håper virkelig at skaden ikke er så alvorlig som en kanskje frykter.

Vi gikk til pause med ledelsen 14-9. Og igjen var det om å gjøre å ikke bli selvtilfredse. Vi er på ingen måte så gode at vi ikke trenger å være 100% skjerpet. Senker vi oss 10% så taper vi mot alle lagene i serien. Derfor var fokuset på nytt å vinne omgangen. Vi fortsatte å spille tøft bakover. Vi pådro oss noen utvisninger for tøft forsvarsspill og det er greit. Flere av Voldas spillere så ut til å synes at det var ubehagelig å gå i dueller. Dermed kunne vi stå i sonene våre og passe på at de ikke fikk komme for nære. Utover omgangen forsøkte Volda å ta ut Ane, trolig for å stoppe kryssingsspillet vårt. Det gjorde at vi fikk mer plass og vi har mange spillere som kan ta ansvar. Etter noen enkle mål etter kryssinger, forsøkte de å ta enda et merke, noe som heller ikke fungerte. Det er betryggende å se at vi har så mange som tar ansvar. I dag scorer Marie hele 12 mål. Hovedårsaken til det kommer av at hun har blitt mye flinkere til å angripe utover i banen. Hun scorer fortsatt mange mål fra distanse, men nå klarer hun også å gå av spilleren sin.

De siste 10 minuttene av kampen spilte Volda 7 mot 6 i et forsøk på å komme til bedre avslutningsmuligheter. Det lyktes de delvis med. Vi presset fram noen pasningsfeil og scorte 2 mål på tomt bur. Etterhvert klarte de å finne noen åpninger og vi brukte noen minutter på å justere oss. Til slutt vant vi 32-20

Vi er godt fornøyd med helgas kamper. Vi vinner med 10 og 12 mål mot god motstand. Vi har blitt mye mer stabile i prestasjonene. Våre ungjenter leverer på høyt nivå hele tiden nå. Vi har langt flere utspill og mål fra kantsektorene nå og gjør mye mindre feil i kontringsfasene. Vi har fortsatt mye å jobbe med, men nå står vi på et solid fundament.