Seier på en helmørk dag

Postet av Lagleder Fellesbruker den 18. Mar 2017

I dag skulle vi møte tabellnabo Elnesvågen. Det er et av de lagene vi tapte for i første kamp. I bortekampen tapte vi hele 27-19. Denne kampen skulle vi revansjere oss og vinne. Slikt er jo enklere sagt enn gjort. Det skulle vise seg å være dagen hvor det meste gikk på tverke. Vi sleit voldsomt defensivt med å finne rette duellavstander. Det var frustrerende å se at ball etter ball gikk inn. Det var også frustrerende at mange av duellene ble vunnet etter for mange skritt. Dette er vanskelige situasjoner for dommerne å vurdere, da det også er kontakt. Et frikast ville fort ryddet opp i situasjonen. I stedet opplever et av lagene situasjonen som urettferdig uansett hva som dømmes. Vi slet hele omgangen med dette og slapp inn alt for mange mål. Heldigvis har vi etterhvert blitt bedre til å spille mot 5:1 forsvar og scoret jevnt og trutt. Vi lå under 14-15 til pause.

I pausen brukte vi mye tid på å justere forsvaret. Det har vært et gjennomgående tema dette med duellavstander de siste kampene. Gjennom å legge om til 5:1 fikk vi bedre kontroll på Elnesvågens fotrappe midtback. I tillegg klarte vi å stå tøffere imot i duellene med Benedicte Holsen. Det gjorde at vi gikk forbi dem i målprotokollen og ledet en kort periode med 3 mål. I den påfølgende perioden gjør vi flere tekniske feil og plutselig er det tett match igjen. Igjen så var det kontringsspillet vårt som ble avgjørende. Det at vi kjører hurtig etter dem og utfordrer rom er noe vi har hatt, og fortsatt har som utviklingsoppgave. I en av de situasjonene vi lyktes med dette, slo Linn Søberg på turboen og stupte gjennom og ble hektet i armen bakfra. Det rødkortet var det ikke mange som var uenige i. Dermed var Elnesvågens fotrappe midtback ute av kampen. Det gjorde at vi kunne fokusere mer på Benedicte Holsen. Igjen tok vi føringen i kampen, men klarte aldri å riste av oss Elnesvågen. Vi spilte oss til veldig mange gode muligheter, men klarte ikke å sette ballen i mål. Elnesvågen vant ballen med ett minutt igjen å spille og vi ledet 31-30. De spilte litt ball og tok en timeout. Det var liten tvil om hvem som ikke måtte få komme til skudd. Før dette hadde Benedicte Holsen scoret 19 mål!!!!! Vi sto tett og tøft og slapp ikke inn flere mål.

Vi er ekstremt godt fornøyd med å vinne på en dag der vi føler at vi mislykkes med det meste. Vi er ikke glade over å vinne, men lettet. Det å vinne slike kamper viser med tydelighet hvilke steg dette laget har tatt i løpet av sesongen. Nå skal vi ha to gode treningsuker før vi avslutter med sesongens to siste kamper mot henholdsvis Skaun og Flå.