Utklassing i Horghallen

Postet av Lagleder Fellesbruker den 2. Apr 2017

Flå - Melhus/Gimse er et av de oppgjørene i 3. div det er knyttet mest følelser til. Det har sin bakgrunn i at Flå for noen år siden hentet flere Melhus/Gimse spillere for å danne Flå sats. Etter dette har det vært et rivaliserende forhold mellom lagene. Forrige sesong spilte lagene i forskjellige puljer, slik at i år var første gangen etter trenerskiftet at lagene skulle møtes. Forrige kamp klarte vi så vidt å vinne etter en veldig varierende prestasjon. Vi har hatt en meget fin utvikling på nyåret, og har virkelig fått ut potensialet i laget.

Det var et heltent Melhus/Gimse som tok kommandoen i Horghallen. Vi kom til tomt hus og låste oss likegodt inn selv. I garderoben gikk selfølgelig Whitney helt amok ledsaget av Maria og Janne. Det skapte god stemning! Etter hvert fyltes hallen opp med folk og det ble også stor stemning på tribunen. Det gjorde oss ekstra tente. Selv om Melhushallen er vår hjemmearena har vi trent veldig mye i Horghallen. Det er spesielt på sommeren rett før skoleslutt og i tidlig August vi har trent en del der. Vi har lagt ned mange timer med blodslit på uttallige Tabata økter i Horghallen, nettopp for å kunne vinne kamper i serien. Derfor er ikke Horghallen bortebane for oss. Det er like mye vår hjemmebane (i hvertfall litt :-). Sannheten er at vi har hatt et Horghallen kompleks. Vi spilte noen begredelige kamper der forrige sesong, hvor vi tapte med utklassingssifre. Derfor var det viktig å lure oss selv til å tro at vi var på hjemmebane :-)

Da kampen startet var det ingen tvil, det var stor forskjell på lagene. Den største forskjellen var på fysikk. Vi har lagt ned mye tid og krefter på å øke den fysiske kapasiteten. Kroppen er det viktigste redskapet i håndball vi har muligheten til å endre. Fysisk kapasitet er ikke bare inngangsbilletten til topphåndballen, men også nøkkelen til å holde laget friskt og skadefritt. Det var flere forståsegpåere som i fjor vår lo litt av vårt treningsregime og antydet at vi kom til å trene på oss mange skader. Paradoksalt nok har noen av disse ekspertene vært plaget med mange skader i lagene sine denne sesongen.

I første omgang slapp vi inn bare 6 mål. Flå ble tvunget til å skyte ofte fra langt hold. Bakerst hos oss hadde Eva full kontroll. Framover satt vi Flå under kontringspress gjennom hele omgangen. Til tross for at Flå sin målvakt tok litt for mange skudd kunne vi gå til pause med en 16-6 ledelse.

Selv om kampen i realiteten var avgjort, har vi vært veldig opptatt av å vinne alle omganger. Derfor var det aldri noe tema å ta det med ro. Vi skulle fortsette å løpe på dem og fighte hardt i forsvar. Men vi klarte ikke å følge opp med en like god andreomgang. Det blir litt slik når man foretar mange bytter på kort tid, men det viktigste var at alle fikk en del spilltid og at vi vant 2 omg. Vi vant til slutt 30-17 og gikk med det forbi Kristiansund på tabellen og endte bak Bergsøy og Træff. Vi gratulerer Bergsøy med opprykket og beklager overfor Flå at det var vi som ble nødt til å sende dem ned en divisjon.