Sliteseier

Postet av Lagleder Fellesbruker den 29. Nov 2015

(bilde fra en tidligere kamp)

Vi var forberedt på at dagens kamp kom til å bli meget vanskelig. Stjørdals tabellposisjon (8. plass) gjenspeiler overhodet ikke nivået på dette laget. De har virkelig hatt god utvikling i det siste. De har i det siste spilt tette kamper mot Vikvarvet og CSK. Tidligere dette uka slo de også Malvik.

Vi var forberedt på hva som kom, men klarte ikke å gjøre noe med det i starten av kampen. Vi ble regelrett kontret i senk. Deres høyrekant hadde 6 kontringsmål før det var gått 10 min. Angrepsmessig lykkes vi ikke helt i starten, slik at vi med en gang kommer 3-4 mål på etterskudd. Når vi tar grep for å stoppe kontringene til høyrekanten, kommer de hurtig etter med hele laget og fortsetter å score på kontringer. Utover i omgangen klarer vi å finne mottrekk og stopper scoringsfesten i kontringsfasene. Sakte, men sikkert henter vi inn forsprangett. Vi vinner ballen da det er 1 minutt igjen til pause, de leder de 14-12. Vi beholder roen og spiller ned klokka til de står 25 sek igjen, og vi tar time out. Vi blir enige om plan A og B. Rett før omgangen er over scorer vi mål, og kan gå til pause med 13-14.

I pausen forsterker vi de faktorene som stoppet kontringsspillet deres, og ble enige om å forenkle arbeidsoppgavene i angrep. Vi skulle være mer tålmodig og jobbe med de oppstartene vi hadde lyktes mest med i 1 omg.

I starten av 2 omg rykker Stjørdal litt ifra og havner på nytt noen mål bak. I dag måtte vi virkelig jobbe hardt for poengene. Midtveis i omgangen er vi ajour, og går opp i ledelsen for første gang. Da viser vi rutine og spiller på lav risiko. Vi dropper kontringene og sparer krefter. Alt i alt senker vi tempoet i kampen og tar kontroll. Vi spiller lange angrep og jobber tøft bakover. Vi gir ikke slipp på ledelsen. Stjørdal forsøkte seg med å ta frimerke, men dette ga oss mer rom å jobbe i. Det resulterte i en utvisning, som vi vinner 2-0. De forsøkte å spille med merke litt til, men måtte legge ned igjen på slutten av kampen. Selv om vi ikke gir fra oss ledelsen er det tett hele veien. På stillingen 24-23 til oss og 28:19 på klokka, tar Stjørdal time out. Dette gir oss muligheten til å samle oss og finne roen og legge en plan for tiden som står igjen. Stjørdal setter opp et tsjekker spill som vi leser. Anne går i duell på 8 meter og fører Stjørdalsspilleren utover i banen. De får et straffekast som det er mulig å diskutere :-)

Eva hadde kort tid før dette fått seg en smell. Og det pleier alltid å resultere i at hun blir ekstra skjerpet. Selvfølgelig redder hun strafferen! Med 1 minutt igjen å spille har vi ballkontroll og kan avgjøre selv. Vi står imot presset og er tålmodige. Vi trykker på, men tar ingen avslutninger på halvsjanser. Det går mot passivt spill, men Stjørdal blir utålmodige og presser høyt i midten. Med 10 sek igjen å spille, lar rutinerte Kristin Vavik Eidsmo seg låse ned. Vi tar oss god tid til å organisere en frikastoppstilling :-)

Vi vinner 24-23 i en kamp hvor vi ikke lykkes så godt som vi skulle ønske, men det var veldig morro å vinne, og samtidig viser at vi har brukt det forsmedelige tapet mot Levanger konstruktivt. Både forsvarsspillet, returjobbingen og angrepsvalgene har blitt bedre.

Neste helg tar vi turen utover til Bjugn. Der håper vi å kunne vise nye utviklingssteg.